Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jód v lidském těle

 

V těle je jód nezbytnou stavební součástí hormonů štítné žlázy tyroxinu a trijodtyroninu, které v buňkách regulují rychlost metabolismu (látkové přeměny). To se navenek projeví správnou mírou celkové životní energie. Pokud máte dostatek (tedy ani málo, ani moc) jódu, budete přiměřeně aktivní, vitální a myslící. Jód má dále vliv na aktivitu alfa - amylázy, což je jeden z enzymů vznikajících ve slinivce břišní, který se podílí na trávení tuků. Jód je nezbytný pro správný vývoj plodu a dítěte v raných obdobích života.

 

Kde vzít vhodný jód

 

Pitím jódové tinktury si v žádném případě dostatek jódu nezajistíte. Naopak vám v lepším případě bude pouze špatně a budete zvracet. V horším případě skončíte na jednotce intenzivní péče v blízké nemocnici. Jak tedy bezpečně získat jód? V podobě jodidů (solí jódu) se vyskytuje v rybách, mořských plodech a mořských řasách. V různé míře ho najdete v ovoci a zelenině. Tam jeho množství ale závisí na tom, jak byla na jód bohatá půda a kde ovoce a zelenina rostly. Jód je přítomen i v mase a mléce volně chovaného skotu. Také se přidává ke kuchyňské soli, 5-10 g denně takto upravené soli by mělo stačí na pokrytí denní potřeby jódu.

 

Když jód chybí

 

Nedostatek jódu se může projevit zvětšením štítné žlázy (tzv.strumou, voletem). Celkově potom únavou, zimomřivostí, zhruběním kůže a vlasů, tloustnutím, sklonem k depresím, zapomínáním, bolestmi svalů, zácpou, změnami hlasu a celkovým úbytkem vitality. Pokud nedostatkem jódu trpí těhotná žena, může dojít k poškození plodu a dítě narozené takové matce mívá nedostatek hormonů štítné žlázy a jódu. Pokud se ihned neléčí, dojde k opoždění a poruše celkového vývoje nazývané kretenismus.

 

Když jód přebývá

 

Nadbytek jódu může vést k patologicky zvýšené činnosti štítné žlázy, hypertyreóze. Ta se projevuje teplou opocenou kůží, vypadáváním vlasů, zvýšenou únavností, hubnutím, třesem, neklidem, úzkostí a poruchami činnosti srdce.

 

Dávkování aneb kolik jódu potřebuji?

 

Potřebné množství jódu se odvíjí od věku, růstu, pohlaví, výživy, okolní teploty a hmotnosti. Bezpečné a dostatečné množství pro dospělé je 1 - 2 mikrogramy na kilogram hmotnosti, tedy u padesátikilového jedince je to 50 - 100 mikrogramů.

 

Obrazek

 

Doporučuje se:


  • u dětí do 10 let 40 - 120 mikrogramů
  • u dětí nad 10 let a dospělých cca 150 mikrogramů
  • u těhotných 250 mikrogramů
  • u kojících maximálně 300 mikrogramů.

 

Množství jódu v potravinách (100 g):

  • losos 200 mg
  • uzená makrela 145 mg
  • vejce 18 mg
  • plnotučné mléko 5-19 mg

 

Podávání jódu kojencům a dětem je vhodné přenechat dětskému lékaři. Jelikož jód přechází do mateřského mléka, kojené děti jeho nedostatkem obvykle netrpí.

Pokud se domníváte, že by vám prospělo užívat jód ve formě potravinových doplňků, máte k dispozici mnoho různých výrobků. Obtíže doporučujeme zkonzultovat s lékařem. V těhotenství, při kojení a u dětí je konzultace s lékařem nezbytná.